Download het gratis e-book over de digitale samenleving »

Lesmethode Didactiek

Didactiek

Didactische frameworks

De lesopbouw van CodeSkillz is gebaseerd op drie binnen de onderwijswereld erkende frameworks: RTTI, Bloom en PRIMM. De leerling maakt verschillende typen opdrachten die stap voor stap, in een vaste volgorde, worden uitgevoerd.

Bij Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden krijgen de leerlingen vijf opdrachttypen voorgeschoteld: Beantwoorden, Gebruiken, Uitzoeken, Presenteren en Doorlopende Missie; zie afbeelding 1.

Bij de programmeeropdrachten binnen Computational Thinking wordt een vergelijkbare lesopbouw gehanteerd, maar zijn de opdrachttypen ook toegespitst op abstract leren denken, een vaardigheid die nodig is om te kunnen programmeren. Dit resulteert in zeven vaste opdrachttypen: Beantwoorden, Voorspellen, Gebruiken, Bijhouden, Aanpassen, Fouten opsporen en Maken; zie afbeelding 2.

De doordachte vertaling van erkende frameworks naar een gestructureerde lesopbouw, garandeert dat leerlingen vertrouwd raken met de materie en dat de nieuw verworven kennis wordt verankerd. En dat is toch het doel van de lessen digitale geletterdheid.

De opdrachtypes van CodeSkillz

Afbeelding 1.

De opdrachttypes van programmeeropdrachten van CodeSkillz

Afbeelding 2.

Probeer de unieke lesmethode van CodeSkillz nu gratis uit!

Vraag een proefles aan
Wellant College
SintLucas
Van Maerlantlyceum
Eckart College

Duizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van CodeSkillz. Ervaar zelf hoe CodeSkillz jouw school vooruit kan helpen.

Bekijk de digitale rondleiding

Veelgestelde vragen

Voor wie is CodeSkillz bedoeld?

Het online leerplatform van CodeSkillz is geschikt voor zowel het PO als het VO. Door de mogelijkheid om het online leerplatform van CodeSkillz aan te passen naar het niveau naar keuze, is het ook mogelijk om de lessen aan te passen naar het niveau van groep 7 & 8. Ook voor het voortgezet onderwijs is het onderverdeeld op MAVO, HAVO en VWO niveau.Door afwisseling in vragen, taalgebruik, opdrachten en nog veel meer is het voor ieder niveau toegankelijk.

Tevens wordt er hard gewerkt om het platform aan te passen voor het speciaal onderwijs. Denk hierbij aan duidelijkere uitleg, minder grafische afleiding en minder antwoordmogelijkheden. Hierdoor wordt het voor alle scholen mogelijk gemaakt om de leerlingen digitaal vaardig te maken, onafhankelijk van leeftijd en niveau.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Waarom is digitale geletterdheid belangrijk?

Digitale geletterdheid is nu belangrijker dan ooit tevoren. De generatie van nu groeit op in een digitale samenleving waarin digitaal vaardig zijn nodig is om jezelf te kunnen ontwikkelen. Het is belangrijk dat deze generatie Z leert wat de gevaren en uitdagingen zijn van de digitale samenleving. Tevens biedt digitale geletterdheid jongeren de mogelijkheid om kritisch na te denken, problemen te definiëren en oplossingen te bedenken.

Daarnaast is ict de toekomst en zullen de banen van de toekomst steeds meer draaien om het beschikken over digitale vaardigheden. De vraag naar ICT professionals neemt niet alleen toe, maar iedere functie vereist straks ICT vaardigheden. Daarom is het zo belangrijk dat wij de generatie van nu goed voorbereiden voor later.

Ondanks dat er nog geen verplicht curriculum digitale geletterdheid is, wordt hier hard aan gewerkt. Diverse organisaties als Kennisnet, Curriculum.nu en SLO, maar ook het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zetten zich in om digitale geletterdheid verplicht te maken in het curriculum van nu.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Wat houdt digitale geletterdheid in?

Het leergebied digitale geletterdheid is een klein onderdeel van de 21e eeuwse vaardigheden waarover jongeren moeten beschikken. Digitale geletterdheid is opgesplitst in vier leerlijnen die aansluiten op de digitale geletterdheid curriculum eisen, zoals die door SLO en curriculum.nu zijn vastgesteld: Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden.

Is dit antwoord nuttig?
Sorry om te horen. Hopelijk kunnen we je verder helpen. Stuur ons gerust een email!
Dankjewel voor je feedback!

Bekijk alle veelgestelde vragen »