8-12 maart: Gratis digitale lessen van leraar Joris »

Lesmethode Didactiek

Didactiek

Didactische frameworks

De lesopbouw van CodeSkillz is gebaseerd op drie binnen de onderwijswereld erkende frameworks: RTTI, Bloom en PRIMM. De leerling maakt verschillende typen opdrachten die stap voor stap, in een vaste volgorde, worden uitgevoerd.

Bij Mediawijsheid, Digitale Basisvaardigheden, Computational Thinking en Informatievaardigheden krijgen de leerlingen vijf opdrachttypen voorgeschoteld: Beantwoorden, Gebruiken, Uitzoeken, Presenteren en Doorlopende Missie; zie afbeelding 1.

Bij de programmeeropdrachten binnen Computational Thinking wordt een vergelijkbare lesopbouw gehanteerd, maar zijn de opdrachttypen ook toegespitst op abstract leren denken, een vaardigheid die nodig is om te kunnen programmeren. Dit resulteert in zeven vaste opdrachttypen: Beantwoorden, Voorspellen, Gebruiken, Bijhouden, Aanpassen, Fouten opsporen en Maken; zie afbeelding 2.

De doordachte vertaling van erkende frameworks naar een gestructureerde lesopbouw, garandeert dat leerlingen vertrouwd raken met de materie en dat de nieuw verworven kennis wordt verankerd. En dat is toch het doel van de lessen digitale geletterdheid.

De opdrachtypes van CodeSkillz

Afbeelding 1.

De opdrachttypes van programmeeropdrachten van CodeSkillz

Afbeelding 2.

Probeer de unieke lesmethode van Codeskillz nu gratis uit!

Vraag een proefles aan
Wellant College
SintLucas
Van Maerlantlyceum
Eckart College

Duizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van CodeSkillz. Ervaar zelf hoe CodeSkillz jouw school vooruit kan helpen.

Bekijk de digitale rondleiding