Stem op ons voor de Computable Awards.

Digitale geletterdheid Digitale Basisvaardigheden Word, Powerpoint & Google Docs

Word, Powerpoint & Google Docs

Basis van tekstverwerken en presentaties

Op deze pagina vind je twee uitgewerkte lessen. Kijk je liever rond in de echte interactieve omgeving? Maak dan een vrijblijvende proefaccount aan.

Digitale Basisvaardigheden les #3

Les 3: Presentatie & visualisatie

Deze les begint zoals gebruikelijk met een klassikale presentatie. Echter verloopt deze net wat anders. Op het einde van deze presentatie worden functionaliteiten van een programma zoals Powerpoint uitgelegd. In plaats van dit uit te leggen kun je er ook voor kiezen om een demo te geven in het programma waar jullie op school mee werken (bijv. Google Slides, Office 365). Hierna gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag in de online omgeving.

Digitale Basisvaardigheden les 3
Context

Deze les focust op presenteren en visualiseren. Leerlingen gaan aan de slag met programma's zoals Powerpoint. Verschillende functies binnen dit programma worden uitgelegd. We behandelen ook hoe je goede slides kunt maken en hoe je data het beste kunt visualiseren.

Opdrachten
  1. So you think you can present: Dit is een beantwoord level. De type vragen in dit level variëren. Zo behandelen we de vuistregels van presentaties maken (niet te veel animaties of tekst). Ook zitten er een aantal vragen in over hoe leerlingen een gegeven slide of een online post zouden verbeteren.
  2. Van lezen naar zien: Zojuist hebben leerlingen in de les de mogelijkheden in een programma als Powerpoint gezien. Natuurlijk is alleen het zien van de functies niet genoeg. Tijd om er zelf mee aan de slag te gaan dus! De leerlingen krijgen in dit level een informerende tekst over Lego. Deze moeten zij zelf om gaan zetten naar een presentatie. Hierbij moeten ze de zojuist geleerde functionaliteiten gebruiken. Als docent kun je het beste rondlopen in de klas en leerlingen helpen met het vinden van de verschillende functies. Aandachtspunten zijn of leerlingen duidelijke slides maken, dus leesbaar, of ze goed gebruik maken van afbeeldingen en niet te veel afleidende animaties gebruiken.
  3. Pitchen!: In dit level werken leerlingen opnieuw met hun missieteam aan hun eigen app of service idee. Dit keer maken ze een aantal slides die het idee uitleggen. Hierbij kunnen ze alle technieken gebruiken die ze zojuist hebben geleerd. Ook moeten leerlingen goed digitaal samenwerken omdat er uiteindelijk één presentatie moet komen. Ze kunnen dit op verschillende manieren aanpakken. Online, waar ze tegelijkertijd aan een presentatie kunnen werken, of een bestand delen. Je kunt de leerlingen uitdagen om de online variant te proberen. Als klap op de vuurpijl moeten leerlingen ook de presentatie voorbereiden door sprekersnotities te schrijven en de presentatie te geven. Hierdoor merken de leerlingen beter wat wel en niet werkt. Uiteindelijk gaan leerlingen buiten de les de presentatie geven en deze opnemen. Deze kijken ze terug en dan geven ze zichzelf feedback.

Digitale Basisvaardigheden les #5

Les 5: Tekstverwerken

Deze les begint zoals gebruikelijk met een klassikale presentatie. Echter verloopt deze net wat anders. Op het einde van deze presentatie worden functionaliteiten van een programma zoals Word uitgelegd. In plaats van dit uit te leggen kun je er ook voor kiezen om een demo te geven in het tekstverwerkingsprogramma waar jullie op school mee werken (bijv Google Docs of Office 365). Hierna gaan de leerlingen zelfstandig aan de slag in de online omgeving.

Digitale Basisvaardigheden les 3
Context

Deze les gaat over tekstverwerkingsprogramma's zoals Word of Google Docs. Leerlingen leren over de verschillende functionaliteiten van dit programma. Zo leren ze bijvoorbeeld koppen maken, automatische inhoudsopgaves toe te voegen en paginanummering in te stellen. Verder gaat de les ook in op feedbackmogelijkheden zoals track changes. Bovendien wordt er ook toegelicht over hoe een verslag in elkaar zit. Bijvoorbeeld: wat moet er in een slot staan?

Opdrachten
  1. businezzDoc: Ook hier starten de leerlingen met een beantwoord opdracht waarin de stof van de klassikale les wordt herhaald. Er worden vragen gesteld over de verschillende onderdelen van een verslag (e.g. de inleiding, slot en appendix). Daarnaast komen verschillende functionaliteiten van tekstverwerkingsprogramma’s langs. Als laatste moeten ze een aantal documenten beoordelen en aangeven hoe deze kunnen worden verbeterd.
  2. Verslag slaan!: In deze opdracht gaan leerlingen meteen de zojuist geleerde functionaliteiten in de praktijk gebruiken. Zo moeten ze een klein verslag schrijven over één van de zeven gegeven onderwerpen. In dit document moeten ze verschillende dingen verwerken zoals een titelblad en een automatische inhoudsopgave.
  3. Tijd voor de terugkoppeling: In de vorige opdracht hebben leerlingen de verslagen geschreven, de bedoeling is nu dat leerlingen deze met elkaar uitwisselen en elkaar feedback geven. Voor deze terugkoppeling gebruiken ze de reactie (comment) en track changes functionaliteit van het tekstverwerkingsprogramma. Ze moeten goed nadenken over de vorm van feedback geven.
  4. Mission report: In dit level gaan we het maken van een document nog iets uitdagender maken. Leerlingen gaan met hun missie team een brochure maken voor hun app idee. Dit is een document van 4 tot 8 pagina's welke vooral veel grafische elementen bevat. Daarom is het aan te raden dat leerlingen eerst met pen en papier tekenen wat ze willen maken en dat daarna op de computer proberen uit te werken. Uiteindelijk moeten ze deze brochure inleveren als een pdf-document en komt het opslaan van bestanden aan bod.

Dat was vrij veel tekst, vind je ook niet? Het is ook veel leuker om Robin in actie te zien in het leerlingportaal.

Wellant College
SintLucas
Van Maerlantlyceum
Eckart College

Duizenden leerlingen maken al gebruik van de unieke lesmethode van CodeSkillz. Ervaar zelf hoe CodeSkillz jouw school vooruit kan helpen.

Maak nu je proefaccount aan